Thursday 25 April 2013

Beldocs 2013 i filmovi koji pomeraju granice

Beldocs 2013 i filmovi koji pomeraju granice
Beldocs 2013 i filmovi koji pomeraju granice

Otvaranje Međunarodnog festivala dokumentarnog filma BELDOCS je predviđeno za petak, 26. april u Sava Centru. Na otvaranju će biti prikazani filmovi Marte Popivode "Jugoslavija, kako je ideologija pokretala naše kolektivno telo" i film Dragana von Petrovica, Lene Miler i Vuka Maksimoviča "Dragan Wende".

Film Marte Popivode je imao svetsku premijeru na ovogodišnjem filmskom festivalu u Berlinu, dok je film "Dragan Wende" premijerno prikazan na festvalu HotDocs u Torontu. Svoja premijerna prikazivanja u Srbiji, oba filma imaće u okviru festivala BELDOCS.

Film "Jugoslavija, kako je ideologija pokretala naše kolektivno telo" je istraživački film, ali i veoma lično gledište autorke na povest socijalističke Jugoslavije, njen dramatični kraj i nedavni preobražaj u nekoliko demokratskih nacionalnih država. Iskustvo raspada Jugoslavije, kao i današnja „divlja“ kapitalistička obnova klasnog društva u Srbiji inspirisali su Popivodu da prođe kroz medijske slike i ispita kako se jedno društvo menjalo izvodeći sámo sebe u javnom prostoru.
Beldocs 2013 i filmovi koji pomeraju granice
Jugoslavija, kako je ideologija pokretala naše kolektivno telo

Autorka je analizirala filmske i video zapise iz posleratnog razdoblja Jugoslavije (1945‒2000), fokusirajući se na masovne državne izvedbe (omladinske radne akcije, prvomajske parade, proslave Dana mladosti itd.), kao i na javne proteste ('68, studentske i građanske demonstracije 90-ih godina; revoluciju 5. oktobra 2000. itd.). Prolazeći kroz medijske slike, film (re)konstruiše postepeno iscrpljivanje komunističke ideologije kroz promene odnosa između ljudi, ideologije i države. Film se završava pred vratima savremene demokratije i neoliberalnog kapitalizma u Srbiji, tražeći da promislimo zašto su građani tako lako napustili zamisli socijalističkog kolektivizma, bratstva i jedinstva, radničkih prava i besplatnog obrazovanja zarad najpre nacionalizma i rata, a zatim obećanja slobode i demokratije, za koje se ispostavilo da znače individualizam i „divlji“ kapitalizam. U dramaturškom smislu, film koristi teorijske koncepte društvene koreografije i društvene drame, prevodeći ih na jezik filma. Tim postupkom, Popivoda istražuje put od teze Richarda Sennetta, da kada ideologija postane uverenje, ona dobija moć da pokreće ljude i njihovo društveno ponašanje, do teze Renate Salecl, da su u jednom trenutku ljudi u Jugoslaviji počeli da veruju samo u uverenje: više nisu verovali u komunističku ideologiju, ali su verovali da drugi veruju i dalje.

Film "Dragan Wende" reditelja Dragana von Petrovica, Lene Miler i koreditelja Vuka Maksimoviča do sada je bio prikazan na festivalima Hot Docs u Torontu, festival DOK u Lajpcigu, na festivalu u Trstu gde je osvojio nagradu za najbolji dokumentarni film, u Džakarti i na Zagrebdoksu.
Beldocs 2013 i filmovi koji pomeraju granice
Dragan Wende

Film nas upoznaje sa Draganom Wende koji je jednom imao sve: novac, devojke i život u mitskom gradu - Zapadnom Berlinu. Radio je u najboljim noćnim klubovima, družio se sa filmskim zvezdama i, zahvaljujući svom jugoslovenskom pasošu, bez problema prelazio granicu između Zapadnog i Istočnog Berlina, profitirajući od šverca robe i trgovine devizama. Zapadni Berlin je bilo ostrvo urnebesnog provoda, lake zarade i slatkog života, a onda je pao Berlinski zid. I sve se promenilo. Dvadeset godina kasnije, Dragan radi u bordelu, živi od socijalne pomoći i retko napušta svoj nadrealni svet Zapadnog Berlina, nostalgično se sećajući slavne prošlosti. I već 20 godina njegova noga nije kročila u Istočni Berlin.

Kada Draganov nećak Vuk dodje u Berlin da najzad upozna svog legendarnog Teču, pred njegovom kamerom se otvara bizarni i tragikomični svet Jugo-emigranata, prostitutki, propalih milionera i gubitnika promena, u gradu i dalje podeljenom na Istok i Zapad...

No comments:

Post a Comment