Ovo je tekst za sve one koji vole umetničku igru, mada
ne govori o samoj igri. On govori o izuzetnoj energiji jedne samouke
umetnice, o njenom burnom i tragičnom životu. Na pisanje sam
podstaknuta nekadašnjom nagradnom igrom u kojoj sam učestvovala.
Igra je podrazumevala da se imenuje ogrlica, a
istu bi dobila osoba koja predloži najkreativnije ime. Ni dan danas
ne mogu da objasnim zbog čega mi je ogrlica privukla pažnju. Prve
asocijacije, kada sam je ugledala, bile su bajka i balerine. Nakon
kratkotrajnog razmišljanja došla sam na ideju da ogrlicu imenujem
prema začetnici modernog baleta Isidori Dankan. Ogrlicu sam
osvojila, ali me je i dalje kopkalo da saznam nešto više o životu
ove neverovatne umetnice. Tako sam saznala da postoji njena
autobiografija ovekovečena u knjizi “Moj život”. Počela sam da
je čitam...
Isidora je bila nepresušan izvor inspiracije za mnoge
umetnike. Svojom igrom je osvojila svet. Rođena je kraj mora, a kako
je i sama govorila, na morskoj obali su joj se zbivali svi veliki,
životni događaji. Malena, krhke konstitucije pokazala je strast
prema umetnosti i igri još u periodu ranog detinjstva. Neukrotivog
duha, još od ranih dana, borila se protiv skučenosti i
ograničenosti društva u kojem je živela. Imala je želju da
migrira na Istok (u Evropu), jer je smatrala da tamo ljudi žive
mnogo otvorenije i šire. Surova realnost opstanka nije uspela da joj
pokoleba i slomi polet duha, a sve nedaće koje su je zadesile
stoički je podnosila. Davala je časove igre, zajedno sa sestrom
Elizabetom, deci najbogatijih domova San Franciska. Verovala
je da je najveće bogatstvo koje roditelj detetu
može ostaviti to da ga izvede na pravi put. Govorila je da dete
treba od malena da počne da se bavi onim što želi da
radi tokom života. Ni jedan jedini put nije pozavidela deci
koja su živela u bogatstvu, već ih je
sažaljevala. Zapanjila je praznina i tupost života te
dece i pored tolikog materijalnog bogatstva. Davanjem
časova nije mogla mnogo da zaradi, a želela je da nešto ostavi
svetu, da razvije svoju igru, tako da je svoju umetničku karijeru
započela pridruživši se “putujućem pozorištu”. Svoju
prvu premijeru “Sna letnje noći” u kojoj je
debitovala je opisala na sledeći način:
“Bila sam obučena u dugu ravnu tuniku od bele i
zlatne gaze sa dva svetlucava krilca. Veoma sam se protivila
krilcima. Činilo mi se da sa njima izgledam nakaradno. Pokušala sam
da ubedim gospodina Dalija da ja mogu da dočaram krila i bez
prišivanja ovih od papir-mašea, ali on je ostao pri svome. Te
večeri sam prvi put izašla na scenu da igram sama. Bila sam
ushićena. Evo me, najzad, na jednoj velikoj sceni, pred ogromnim
gledalištem i mogu da igram. I igrala sam! Tako dobro da se u
publici prolomio spontan aplauz...”
Međutim, njeno oduševljenje nije delio njen poslodavac
i upravnik pozorišta Dali. Boravak
u pozorišnoj grupi opisuje kao veoma nesrećan period
života, kao vreme kada su joj snovi,
ideali i ambicije koje je gajila izgledali uzaludni. Kolege, iz
trupe, su je smatrale čudakinjom, a nepodnošljivost života je
ublažavala igrom i čitanjem Marka Aurelija. Nehumani uslovi su je
naterali da napusti ovu družinu i počne da nastupa po otmenim
njujorškim salonima... Kako je vreme prolazilo imala je sve više
obožavatelja, ali je jako malo zarađivala. Majka i sestra su joj
bile verni pratioci na tom trnovitom putu i davale su joj snagu da
izdrži. No, bez obzira na talenat i
snalažljivost koji su je krasili, nekoliko puta je bila na ivici
smrti zbog gladi. Shvatila
je da joj budućnosti nema u
rodnim SAD, jer koliko god da se trudila važnost
njene umetnosti se nije prepoznavala, tako da je
odlučila da migrira u Evropu, koja joj se činila kao mesto sa “više
sluha” za njenu umetnost.
U Evropu je stigla sa porodicom (majkom, sestrom i
bratom) kao slepi putnik teretnog broda, koji je prevozio goveda.
Iskrcali su se u Londonu bez novca i prijatelja i bilo kakve šanse i
mogućnosti da pronađu prenoćište. Lutajući ulicama Londona,
obreli su se u Čelsiju. Sedeći u porti stare crkve Isidora je
slučajno primetila natpis na bačenim novinama da je jedna gospođa
iz Njujorka, u čijem je salonu nastupala, iznajmila kuću na
Grosvenor skveru i da priređuje velike zabave. To joj je dalo ideju
da bi kod nje mogla da pronađe zaposlenje. Tako je Isidora pronašla
svoj prvi posao u Evropi. Međutim, ispostavilo se da ju je dotična
gospođa, kao i još neke od pripadnica visokog društva Engleske,
samo koristila za sopstvene
planove (pod okriljem “humanosti” očekivale su da Isidora radi
za minimalnu platu, nedovoljnu za goli opstanak, dok bi one
prikupljale novac za bolesnu decu i decu bez roditelja- kasnije se
postavljalo pitanje da li je taj novac ikada završio kod onih kojima
je bio namenjen).
Ono što zadivljuje kod Isidore jeste njena odvažnost
i smelost prihvatanja rizika, kao i putovanja na kojima se obrela.
Nikada nije shvatala ljude koji nisu imali petlju da se uhvate u
koštac sa rizikom kako bi ostvarili svoje želje i snove. Ona je
bila takva da nikada nije želela da odlaže, za kasnije, aktivnosti
koje bi je odvele do željenog cilja. Iako je često zbog svojih
želja išla “glavom kroz zid” , satisfakciju je nalazila u
saznanju da je uradila onako kako je sama htela.
Snaga ove umetnice je bila neverovatna. Oni koji su vreme provodili u
njenom društvu govorili su da je oko nje uvek vladala neka magična
atmosfera temeljitosti, udobnosti, kulture i opuštenosti.
Nakon izvesnog boravka u Engleskoj zaputila se u Pariz. Kao i svaki umetnik
imala je više troškova no zarade. Život joj se mogao porediti sa
klackalicom i bio je pun neočekivanih zapleta i raspelta. Skrasila
se neko vreme u Francuskoj, ali joj nemir duše nije prestajao. Vreme
je provodila u studiju “mučeći” se da otkrije igru koja bi
mogla biti božanski izraz čovekove duše, materijalizovan u
pokretima tela. Upornost u traganju joj se isplatila, jer je otkrila
krater motorne snage, jedinstvo iz kojeg se rađaju sve razlike u
pokretima, ogledalo u kojem su sabrane sve kreativne vizije igre.
Tada je rođena teorija na kojoj je Isidora zasnovala sopstvenu školu
igre.
Jedan od njenih savremenika, Ežen Karijer, je na
sledeći način govorio o Isidori i njenoj umetnosti: “Isidora u
svojoj želji da izrazi čovekova osećanja najlepše modele za to je
pronašla u grčkoj umetnosti. Diveći se figurama sa bareljefa, ona
je u njima potražila nadahnuće za igru. Ipak, obdarena instinktom
otkrivanja, ona se vratila prirodi, a pri tom je verovala u
oživljavanje i oponašanje grčke umetnosti i tako je pronašla svoj
sopstveni izraz. Ona misli na Grke, ali sluša samo svoje biće. To
što ona nama prikazuje jesu njene lične boli. To zaboravljanje na
sadašnji trenutak i traganje za dalekom srećom, to su njene
sopstvene čežnje. Prikazujući ih pred nama tako dobro, ona ih
izaziva i kod nas. Pred umetnošću Grčke, koju nam ona za trenutak
dočara, i mi se osećamo mladi kao ona. Neke nove nade nadođu u
nama, a kad ona odigra klonuće pred nečim što je neizbežno i mi
se predajemo zajedno sa njom. Igra Isidore Dankan je lična
manifestacija jednog umetničkog dela, možda životnijeg, ali time
plodnijeg u podsticanju nas ostalih na poduhvate koje nam je sudbina
odredila.”
Uvek je govorila da je u Evropu došla da izvrši obnovu
religije kroz igru i postigne punu spoznaju lepote i svetosti
ljudskog tela kroz izražavanje pokretom, a ne da zabavlja bogate
malograđane nakon večere. Svoju igru je prezentovala sa nepobitnom
jednostavnošću koja krasi samo velike umetnike.
Od svih gradova koje je obišla volela je u mislima da
se vraća Budimpešti. Za nju je govorila da je to grad posebnog
duha, od kojeg ti proključa krv u venama. U toj istoj Budimpešti je
upoznala i svog Romea, mađarsog glumca, koji ju je od čedne nimfe
pretvorio u raspusnu bahanatkinju. Bila je zaista zaljubljena i
priznala da nekad u životu mozak kapitulira pred osećanjima i da
dođu trenuci kada, osim emocija, sve ostalo izgleda kao dim i
besmislica. Destruktivnost te veze se ispoljila kasnije kada je
Isidora shvatila da je njen glumac, ipak bio samo glumac i da je vezu
sa njom video kao jedan umetniči zanos bez održive budućnosti.
Njen agent, videvši da će stvari totalno izmaći kontroli, ugovorio
joj je gostovanja u Nemačkoj. U Minhenu, u “Kući umetnika”
(mestu gde se okupljala minhenska umetnička scena)
je upoznala sina Riharda Vagnera, kojeg je smatrala brilijantnim
sagovornikom (kasnije je sarađivala sa udovicom Vagner u realizaciji
opera Riharda Vagnera). U tom periodu se upoznala sa filozofijom
Šopenhauera koja je imala izuzetan uticaj na njen način
razmišljanja. Bila je oduševljena Šopenhauerovim tumačenjem
odnosa muzike i volje. Taj izvanredan duh, duh osećanja svetosti
mišljenja, činio je da se oseća kao da je stupila u svet nadmoćnih
mislilaca. U Minhenu su filozofsku misao smatrali najvišom tačkom
ljudskog dostignuća, a sa njom se jedino poredio još uzvišeniji
svet muzike. Upoznavši umetnost Italije u minhenskim muzejima
odlučila je da poseti Italiju. Tu se nije zaustavila u svojim
putešestvijima. Iz Italije se zaputila sa porodicom ka Atini. Ka
Grčkoj su putovali poštanskim brodićem, nisu želeli da idu
putničkim brodom, jer im je namera bila da putovanje bude što
primitivnije, nalik onom u antičkom periodu. Bližeći se kopnu
Grčke u glavi su joj odzvanjali stihovi Bajrona:
“Ostrvlje Grčke,
Ostrvlje Grčke, ostrvlje Grčke,
Gde je vatrena Sapfo volela i pevala,
Gde se razvila umetnost ratovanja i mira,
Gde se dizao Delos i skakao Feb!
Večito leto zlatom ih još zlati,
Al' ništa sem sunca ne može da se se vrati.”
Prvi susret sa Atinom snažno je uticao na Isidoru. Na
trenutak su i ona i njena porodica utihnuli, jer je lepota ovog grada
bila odviše sveta da bi se upotrebljavale reči. Svako od njih je na
svoj način odavao počast svom božanstvu. U tom transu su ostali
satima, utonuli u misli i zanos iz čega su se na kraju probudili
omamljeni i iscrpljeni. Poseta Grčkoj za nju je bila poput duhovnog
hodočašća, a duh za kojim je krenula je bio duh boginje Atine.
Koliko je Grčka uticala na njeno rasuđivanje govori i odluka, da
bez obzira na to što nije radila i što su
krckali njenu ušteđevinu, započne građenje hrama Kopanosa
nedaleko od Akropolja. Kasnije će se
ispostaviti da je ovaj projekat bio bunar bez dna, prava promašena
investicija. Još jedan od promašenih, mada što se namere tiče
dragocenih, projekata u koje će se Isidora upustiti
je bio i pokušaj da vrati u život grčke
horove i tragičarski ples. Nakon što je potrošila celokupnu
ušteđevinu vratila se u Beč, odakle se kasnije zaputila u Rusiju
na ugovorenu turneju.
Duhovna snaga Isidore Dnakan je bila tolika da je umela,
u svakome ko je posmatrao njenu igru, da probudi pažnju i izazove
pomisao da je igra dionizijski zanos koji sve oko sebe opija. Njena
boravak u Moskvi je ubedio u stavu da ne voli klasičan balet i da je
on veoma krut i nekreativan. Tada je čvrsto odlučila da osnuje
svoju školu, koju je imala u planu da vodi sa sestrom. Delimično je
uspela u toj zamisli, ali škola nije dugo trajala, jer je izbio Prvi
svetski rat.
Privatan život ove velike umetnice je, bez obzira na velika postignuća, bio krajnje
tragičan. Sa svojom velikom ljubavi, Gordonom Kregom, dobila je
ćerku Dierdre. Obožavala je Gordona, a o snazi njene ljubavi svedoče i ove njene reči:
“Postoje uživanja i emocije toliko sveobuhvatne, toliko u svemu
savršene, da čovek ne bi trebalo da ih preživi.” Njihova
ljubav je bila veoma snažna, a ono što je kod njega izuzetno volela
je što nije imao prirodu pohotljivca, već je svoju mladalačku
ljubavnu energiju prevodio na magičan jezik umetnosti. Međutim,
sreća nije dugo potrajala, jer je bila dovedena u situaciju da bira
ili njena umetnost ili njegova.
“Bila sam protiv braka svim
umnim silama svog bića. Bila sam i tada, kao i danas, uverena da je
brak besmislena, ropska ustanova koja, naročito umetnicima,
predstavlja neizbežan put ka razvodu, sudovima i brakorazvodnoj
parnici... Živeti dalje sa njim za mene je značilo: odreći se
svoje umetnosti, svoje ličnosti, ma ne samo toga, već i svog
života, pa čak i svog razuma. Živeti bez njega, bilo bi tavoriti u
stalnoj depresiji, rastrzana ludačkom ljubomorom za koju sam, već
imala ozbiljnih razloga.”
Fatalna ljubav je na kraju bacila u očaj i bes. Nije mogla da vežba
niti da nastupa. Shvatala je da mora da izabere, jer raskršće je
neumoljivo čekalo. Rastanak sa Gordonom joj je bio bolan, ali u neku
ruku i oslobađajući. Posvetila se detetu i igri koji su joj u tim
teškim trenucima bili stabilan oslonac.
Nakon nekoliko godina,
tražeći sponzore za otvaranje njene škole, upoznala je milionera
Loengrina, sa kojim je dobila sina Patrika. Nažalost, ni ova veza
nije potrajala, što zbog Loengrinove emotivne nestabilnosti i
nezrelosti, što zbog tragične pogibije Isidorine dece u
saobraćajnoj nesreći.
Gubitak dece je slomio svaku želju za životom u njoj.
Krik koji je ispustila,
saznavši da su joj deca mrtva, poredila je sa krikom koji svaka
majka ispusti prilikom rađanja deteta, s time da je krik rađanja
onaj koji govori o moći žene i radosti darovanja novog života, a
krik majke kada sahranjuje svoju decu je krik najbolnijeg poraza i
užasa. Loengrin je pokušao da joj pomogne, ali njeno stanje je bilo
beznadežno. “Verujem da bol može da ubije, iako neki
ljudi produžavaju da žive posle velikih žalosti. Možda telo može
dotrajavati na svom teškom zemaljskom putu još neko vreme, ali duh
kad se jednom slomi, on je slomljen zauvek.”
Jedino čemu se nadala još u životu bilo je očuvanje njene škole.
Kada je ponovo ostala u drugom stanju povratila joj se nada. (“Nada
je čudna biljka. Nju je teško iskoreniti. Ma koliko njenih grančica
polomiš i uništiš ona će uvek pustiti mladicu i zaviti nove
pupoljke.”) No, tragedija
njenog života se tu nije
zaustavlja. Beba je nakon rođenja živela par sati. Agonija joj se ponovila, samo što je užas
dostigao viši stepen. Nakon ovih udaraca sudbine igra joj je bila
način da iskaže svoju bol i slomljenost duha.
Život je okončala tragično 1927. godine, kada joj se
tokom vožnje u “Bugatiju” dugi crveni šal upleo u točak vozila
i ugušio je.
Ogrlica koja me je inspirisala na pisanje ovog teksta izgleda ovako:
No comments:
Post a Comment